tirsdag 8. mai 2012

Papayasalat




















Dette er definitivt min favorittsalat. Smaker selvfølgelig aller best hvis du kjøper den på gata i Thailand, men hvis du bor i nærheten av en velassortert asiatisk matbutikk, så kan du lett lage denne salaten hjemme også.

Du trenger:
1 grønn papaya
1 gulrot
4 thaichili
3 fedd hvitløk
2 tomater
noen grønne meterbønner (evt. aspargesbønner)
3 ss fiskesaus
3 ss limejuice
1 ss sukker
noen usaltede peanøtter
noen små, tørkede reker (kan droppes)

Slik gjør du:
Skrell og riv papayaen og gulrota på et rivjern. Kutt meterbønnene i ca 2 cm store biter. Knus chili og hvitløk i en morter, og tilsett rekene, litt av peanøttene og meterbønnene.



















Knus forsiktig og ta i tomater kuttet i biter. Tilsett resten av ingrediensene og rør godt rundt.
Kan serveres med grillet kylling og sticky rice (ikke søt).



















PS: På A Food Market i Oslo har de alle ingrediensene du trenger. Der kan du til og med få kjøpt ferdig revet grønn papaya. Men jeg finner alt jeg trenger her i min lille, fine vestfoldby også.

11 kommentarer:

  1. Oj. Nam!!! Som tilbehør eller egen rett?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du velge :-) Jeg spiser det for det meste som egen rett.

      Slett
    2. Men du koker ikke bønnene?

      Slett
    3. Nei, ingenting skal kokes.

      Slett
  2. Jeg elsker Papaya salat! LOVE!

    Takk for god kommentar inne hos meg, jeg har hatt det litt hektisk denne uken, men i dag har jeg fri og det skal jeg nyte. Blant annet ved å besøke din vakre blogg.

    Fin fredag!

    Her skal jeg overraske mannen med tapas og vin, når han kommer hjem sent etterpå :)

    Smil og fine tanker til deg-

    SvarSlett
  3. Hei, Silje! Tusen takk for koselig hilsen:) Jeg har endelig begynt å bruke mitt Canon 5D mark II - og bruker ofte Canon EF 50mm f/1.8 (ønsker meg 1.4) til interiørbilder. Det er rimelig, gir god bildekvalitet og er lyssterkt - kindereggobjektiv;))


    Riktig god helg!

    KLEM KLEM

    SvarSlett
  4. spennende, men sikekert vedig sterkt!

    ha en fin kveld!
    klem ellemell

    SvarSlett
  5. Yummi, ser veldig godt ut :)

    Ha en fin lørdag!

    Klem Linnea

    SvarSlett
  6. Dette er min favoritt, også. Spiste masse söm tam sist jeg var i Thailand Takk for oppskrift:)

    SvarSlett
  7. Min favoritt! Spiste store mengder Söm Tam sist jeg var i Thailand. Nå gjenstår bare jakten på umoden papaya...:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...